Zaregistrujte Váš e-mail a budete vždy informování o všech novinkách na portálu Uspěšně.eu.

Úvod » Články » Jakub Trpiš - Recenze knihy Co řeknete, změní váš svět
Kniha volba v prodeji!
Recenze knihy Co řeknete, změní váš svět

Jakub Trpiš

Jedná se o volné pokračování bestselleru Nenásilná komunikace od Marshalla Rosenberga. Opravdu můžeme změnit svůj život pouze tím, že budeme říkat jiné věci?

Ano, můžeme. Ze všeho nejdřív nejde o to, co řekneme, ale jak to řekneme. Samozřejmě, že to není nic nového. Metoda nenásilné komunikace se ovšem snaží jít za tento rámec. Nejenom, že nás nabádá, abychom s lidmi mluvili úplně jinak, než jsme byli doposud zvyklí, ale snaží se nás přimět, abychom se na věci dívali jinak. Abychom nad nimi přemýšleli jinak. A jak? Z pohledu lidských potřeb a větším nadhledem. Říkáte si: „V čem mi tohle pomůže? Potřebuju jen lidi přimět k tomu, aby dělali to, co chci!“ A v tom je právě ten problém! Jak můžete jen chrlit naše požadavky a nezajímat se o potřeby ostatních? I když jen vyhrožujeme, i když jen využíváme své nadřazené pozice, pořád používáme násilí. A lidé se brání. Není se čemu divit, že nám dělají naschvály, pomlouvají nás a svoji práci odbývají. Týká se to nejenom našich kolegů, ale i našich partnerů a dětí. Proč? Protože, je svými požadavky frustrujeme. Nenaplňujeme totiž jejich potřeby. Většina z nás to zná z opačné pozice, kdy nás někdo k něčemu nutí. Přesto se ve chvíli, kdy máme moc, zachováme stejně. Tak nás prostě vychovali. Ovšem jde to i jinak. Abychom se odporu vyhnuli, musíme ctít principy nenásilné komunikace.

Principy nenásilné komunikace

Především je to opravdová komunikace. Hluboká a upřímná.

1) Základem nenásilné komunikace je dosažení svých cílů pomocí méně energie. Není to úžasné?! Nejenom, že to je morální a člověk se přitom cítí dobře, ještě nám to pomáhá být efektivní.

2) Je to dialog, kdy se opravdu díváme na to, co druhý říká, a proč to říká. Kdy se snažíme odhalit jeho potřeby a sladit s těmi svými.

3) Abychom kvalitně komunikovali, musíme také mířit slovy přesně. Fráze jako „Jsi líný“ nejsou zrovna nejšťastnější. Co třeba zkusit: „Nelíbí se mi, že jsi včera neumyl nádobí.“ Je to lepší, že? Říkáme jasně, co potřebujeme. Netvrdíme, jaký někdo je, nebo není. Nikoho neodsuzujeme. Co je na nenásilné komunikaci opravdu skvělé je, že lidé to v sobě nemusí dusit. Nemusíte se obávat promluvit. Když pomocí toho principu něco řeknete, je tady docela velká šance, že ten druhý vám porozumí. Je tady i šance, že změní to, co vám vadí (jinými slovy to, co je v rozporu s našimi potřebami)

4) Nejenom, že říkáme to, co nám vadí, ale i opravdový důvod (tedy naši potřebu za tím vším). A proč bychom se měli druhému otevírat a riskovat to, že to vůči nám zneužije? Jakmile druhému řekneme, proč nám jeho konkrétní činy či chování ubližuje, máme daleko větší šanci, že naše potřeby bude respektovat. Nezapomeňte, že to neklademe jako požadavek. Druhá strana má pořád právo říct: "Ne."

5) „Proč by se sakra měnil?“ říkáte si. „Ten parchant to beztak dělá schválně.“ Autor knihy (i já) je přesvědčen, že toto bipolární vidění světa stojí za většinou válek a násilí ve světě. Není vůbec lehké zbavit se představy nepřátel a místo něj vidět lidské bytosti/skupiny, které se jen snaží naplnit své potřeby. Ovšem opravdu to pomáhá. Jakmile druhý pochopí, že vnímáte jeho samotnou podstatu, bez předsudků a soudů, otevře se vám. Pokud to bude v jeho silách, udělá vše proto, aby vám udělal radost. Proč? Protože to je základní lidskou podstatou. Jsme stvoření k tomu, abychom prožívali, sdíleli a dávali radost. Bipolární vidění světa, boj o moc i neustálá dramata jsou jen výsledkem naší výchovy.

Závěr

Upřímně? Tohle je jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četl. Je krátká, jasná a praktická. Uvádí spoustu praktických příkladů, kdy můžeme vidět, kde jako jednotlivci i společnost chybujeme. Přesně nám ukazuje i to, jak to napravit. Doktor Rosenberg byl součástí řešení mnoha konfliktů. Konfliktů, kde usmiřoval lidi, kteří navzájem zabíjeli své rodiny a děti. Pracoval také se znásilněnými ženami a jejich pachateli. Nenásilná komunikace funguje u takto závažných traumat, ale i těch menších. Opravdu může změnit náš život k lepšímu. Za mě mohu jen dodat, že záleží jen na nás, jestli jsme na to připraveni a dovolíme si být šťastní.

Pokud se vám tento článek líbil, doporučuji půjčit si nebo rovnou koupit celou knihu. Ačkoliv jsem se snažil vypíchnout to podstatné, je to v ní popsané mnohem lépe. Byla vydaná nakladatelstvím Portál v roce 2015.

Souvisejici články

Síla slova

Síla slova - Marcel Skýva

Slovo je velmi mocný nástroj, který nám byl dán. Pomocí slova dokážeme tvořit i ničit. Pomocí takových slov jako miluji tě, se v člověku pozitivně “otřesou“ veškeré molekuly a pozitivně to zapůsobí na jeho úroveň energie.

Sila ľudského slova

Sila ľudského slova - M. Š.

Koľko slov povie asi človek za jeden deň? Stovky, tisíce? Je to ťažko spočítateľné, ale určite dosť veľké množstvo. Jediní tvorovia, ktorým bol daný dar reči na našej Zemi sme boli my – ľudia.

Čtyři dohody - Jaroslav Dušek

Čtyři dohody - Jaroslav Dušek - Jakub Trpiš

Měl jsem to štěstí a dostal jsem se na dlouhou dobu dopředu vyprodávané představení Jaroslava Duška s názvem Čtyři dohody. Slyšel jsem na toto představení samou chválu. Jeho krátká recenze je uvedena v následujícím článku.

Souvisejici knihy

Čtyři dohody

Čtyři dohody - Miguel Ángel Ruiz

Jedna z nejlepších knížek na téma osobního růstu, která byla kdy napsána. Praktický průvodce osobní svobodou. Ve Čtyřech dohodách odhaluje don Miguel Ruiz zdroj omezujících názorů, které nás připravují o radost a vedou k zbytečnému utrpení. Čtyři dohody, založené na staré toltécké moudrosti, nabízejí silný kód chování, který dokáže rychle proměnit náš život v nový prožitek svobody, opravdového...

Řeč těla

Řeč těla - Allan Pease

Řečí těla jsou gesta dlaní, rukou a paží, oční signály, signály a gesta dvoření, teritoriální a vlastnická gesta, u stolu, mocenské hry. To, co lidé říkají, se často velmi liší od toho, co si myslí nebo cítí. Kniha o hře lidských gest, mimiky a dalších neverbálních projevů nabízí možnost jak porozumět lépe sobě i druhým.

Pátá dohoda

Pátá dohoda - Miguel Ángel Ruiz

Dlouho očekávaný titul od autora známého v celém světě. Kniha Čtyři dohody, která vychází z moudrosti Toltéků, změnila životy milionů lidí. Posunout svět k většímu porozumění se jí podařilo s jednoduchým, ale hlubokým poselstvím. Nyní Miguel Ruiz a jeho syn Jose předkládají pokračování silného poselství - Pátou dohodu.

Sdílejte na internetu!

• Linkuj.cz!
  • Jaggni to!