Zaregistrujte Váš e-mail a budete vždy informování o všech novinkách na portálu Uspěšně.eu.

Úvod » Články » Jakub Trpiš - Recenze knihy Co řeknete, změní váš svět
Kniha volba v prodeji!
Recenze knihy Co řeknete, změní váš svět

Jakub Trpiš

Jedná se o volné pokračování bestselleru Nenásilná komunikace od Marshalla Rosenberga. Opravdu můžeme změnit svůj život pouze tím, že budeme říkat jiné věci?

Ano, můžeme. Ze všeho nejdřív nejde o to, co řekneme, ale jak to řekneme. Samozřejmě, že to není nic nového. Metoda nenásilné komunikace se ovšem snaží jít za tento rámec. Nejenom, že nás nabádá, abychom s lidmi mluvili úplně jinak, než jsme byli doposud zvyklí, ale snaží se nás přimět, abychom se na věci dívali jinak. Abychom nad nimi přemýšleli jinak. A jak? Z pohledu lidských potřeb a větším nadhledem. Říkáte si: „V čem mi tohle pomůže? Potřebuju jen lidi přimět k tomu, aby dělali to, co chci!“ A v tom je právě ten problém! Jak můžete jen chrlit naše požadavky a nezajímat se o potřeby ostatních? I když jen vyhrožujeme, i když jen využíváme své nadřazené pozice, pořád používáme násilí. A lidé se brání. Není se čemu divit, že nám dělají naschvály, pomlouvají nás a svoji práci odbývají. Týká se to nejenom našich kolegů, ale i našich partnerů a dětí. Proč? Protože, je svými požadavky frustrujeme. Nenaplňujeme totiž jejich potřeby. Většina z nás to zná z opačné pozice, kdy nás někdo k něčemu nutí. Přesto se ve chvíli, kdy máme moc, zachováme stejně. Tak nás prostě vychovali. Ovšem jde to i jinak. Abychom se odporu vyhnuli, musíme ctít principy nenásilné komunikace.

Principy nenásilné komunikace

Především je to opravdová komunikace. Hluboká a upřímná.

1) Základem nenásilné komunikace je dosažení svých cílů pomocí méně energie. Není to úžasné?! Nejenom, že to je morální a člověk se přitom cítí dobře, ještě nám to pomáhá být efektivní.

2) Je to dialog, kdy se opravdu díváme na to, co druhý říká, a proč to říká. Kdy se snažíme odhalit jeho potřeby a sladit s těmi svými.

3) Abychom kvalitně komunikovali, musíme také mířit slovy přesně. Fráze jako „Jsi líný“ nejsou zrovna nejšťastnější. Co třeba zkusit: „Nelíbí se mi, že jsi včera neumyl nádobí.“ Je to lepší, že? Říkáme jasně, co potřebujeme. Netvrdíme, jaký někdo je, nebo není. Nikoho neodsuzujeme. Co je na nenásilné komunikaci opravdu skvělé je, že lidé to v sobě nemusí dusit. Nemusíte se obávat promluvit. Když pomocí toho principu něco řeknete, je tady docela velká šance, že ten druhý vám porozumí. Je tady i šance, že změní to, co vám vadí (jinými slovy to, co je v rozporu s našimi potřebami)

4) Nejenom, že říkáme to, co nám vadí, ale i opravdový důvod (tedy naši potřebu za tím vším). A proč bychom se měli druhému otevírat a riskovat to, že to vůči nám zneužije? Jakmile druhému řekneme, proč nám jeho konkrétní činy či chování ubližuje, máme daleko větší šanci, že naše potřeby bude respektovat. Nezapomeňte, že to neklademe jako požadavek. Druhá strana má pořád právo říct: "Ne."

5) „Proč by se sakra měnil?“ říkáte si. „Ten parchant to beztak dělá schválně.“ Autor knihy (i já) je přesvědčen, že toto bipolární vidění světa stojí za většinou válek a násilí ve světě. Není vůbec lehké zbavit se představy nepřátel a místo něj vidět lidské bytosti/skupiny, které se jen snaží naplnit své potřeby. Ovšem opravdu to pomáhá. Jakmile druhý pochopí, že vnímáte jeho samotnou podstatu, bez předsudků a soudů, otevře se vám. Pokud to bude v jeho silách, udělá vše proto, aby vám udělal radost. Proč? Protože to je základní lidskou podstatou. Jsme stvoření k tomu, abychom prožívali, sdíleli a dávali radost. Bipolární vidění světa, boj o moc i neustálá dramata jsou jen výsledkem naší výchovy.

Závěr

Upřímně? Tohle je jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četl. Je krátká, jasná a praktická. Uvádí spoustu praktických příkladů, kdy můžeme vidět, kde jako jednotlivci i společnost chybujeme. Přesně nám ukazuje i to, jak to napravit. Doktor Rosenberg byl součástí řešení mnoha konfliktů. Konfliktů, kde usmiřoval lidi, kteří navzájem zabíjeli své rodiny a děti. Pracoval také se znásilněnými ženami a jejich pachateli. Nenásilná komunikace funguje u takto závažných traumat, ale i těch menších. Opravdu může změnit náš život k lepšímu. Za mě mohu jen dodat, že záleží jen na nás, jestli jsme na to připraveni a dovolíme si být šťastní.

Pokud se vám tento článek líbil, doporučuji půjčit si nebo rovnou koupit celou knihu. Ačkoliv jsem se snažil vypíchnout to podstatné, je to v ní popsané mnohem lépe. Byla vydaná nakladatelstvím Portál v roce 2015.

Souvisejici články

Já já já jenom já

Já já já jenom já - Jakub Trpiš

Zkuste na chvíli zavřít oči. Představte si, že jste právě vstali a chystáte se do práce. Umyjete si zuby, nachystáte si svačinu a uvaříte si čaj. Po cestě na autobusovou zastávku potkáte sami sebe.

Pravda a úpřimnost

Pravda a úpřimnost - Jakub Trpiš

Žijeme ve světě, kde je mnoho lidí trestáno za to, že byli úpřimní nebo mluvili pravdu. Člověk z toho může získat pocit, že být úpřimný a mluvit pravdu je chyba. Co je tedy lepší?

Umění komunikace

Umění komunikace - Jakub Trpiš

Dle stylu, jakým spolu komunikují naši vrcholní představitelé soudím, že mnoho lidí se stále nenaučilo, jak správně komunikovat. Mnoho z nás stále používá zastaralý, neefektivní způsob, jak jednat s lidmi a připravují se tak o šťastnější život.

Souvisejici knihy

Řeč těla

Řeč těla - Allan Pease

Řečí těla jsou gesta dlaní, rukou a paží, oční signály, signály a gesta dvoření, teritoriální a vlastnická gesta, u stolu, mocenské hry. To, co lidé říkají, se často velmi liší od toho, co si myslí nebo cítí. Kniha o hře lidských gest, mimiky a dalších neverbálních projevů nabízí možnost jak porozumět lépe sobě i druhým.

Pátá dohoda

Pátá dohoda - Miguel Ángel Ruiz

Dlouho očekávaný titul od autora známého v celém světě. Kniha Čtyři dohody, která vychází z moudrosti Toltéků, změnila životy milionů lidí. Posunout svět k většímu porozumění se jí podařilo s jednoduchým, ale hlubokým poselstvím. Nyní Miguel Ruiz a jeho syn Jose předkládají pokračování silného poselství - Pátou dohodu.

Hovory s Bohem I

Hovory s Bohem I - Neale Donald Walsch

Kniha, která se stala bestsellerem, ve kterém autor formou dialogu s Bohem hledá odpovědi na základní otázky víry, života a smrti. Byl podle ní natočen i úspěšný celovečerní film. První část mimořádné trilogie Hovory s Bohem zaznamenává úvodní „dialog“ N. D. Walsche s Bohem. Tato kniha pojednává o osobních otázkách týkajících se například vztahů, hojnosti, dobra a zla, na které Bůh dává jasné a...

Sdílejte na internetu!

• Linkuj.cz!
  • Jaggni to!